Tuesday, February 9, 2010

PEKAK & BISU




Why?why?..after a sweet day semalam, arini aku agak tersentuh skit..Ni semua gara2 nak gi lunch and nak g beli Malaysia Tatler.. Citer sensasi di office semalam, make me to get this magazine la.. Tak sempat pun, sebaliknyer aku ditemukan dengan Pekak & Bisu.. Pada aku la, ari ni betul2 menunjukkan dan show me the picture mcm mane org pekak dan bisu ni dilayan.. Really pity to them and aku betul2 tersentuh dan geram. This is how it happpen.

Pada yang pernah berkunjung ke Laketown Bukit Merah, pada yang perasan di sana ada seorang Badut yang ditugaskan untuk hiburkan para pengunjung.Dia ni seorang yang pekak dan bisu tapi .tugasnyer, memang untuk  tarik perhatian dan punya skill membelonkan belon jadi ape2 bentuk pun.. Memang setia, kerja di BMR ni, hampir 10 tahun dah.. So, dipendekkan citer,pemuda yang pekak dan bising ni bercuti dan datang ke KL ni, berjumpa dengan kwn2 yang semacam denganyer lah..Ade sebab dia amk cuti datang ke KL..Niat nyer cume satu, membantu kawan..Atas dasar membantu dan keikhlasan niatnyer berkhidmat dengan Mr "Chairman" membuatkan dia dan 2 org kwnnyer yg jugak pekak dan bisu datang lah ke Menara yang tersergam indah ni, dlm erti kata lain,mercu tanda PJ yg baru, iaitu PJ Trade Centre.. Niat cuma satu, nak jumpa Mr "Chairman" nak mintak ehsan.. Ape yg aku boleh describekan sebagai satu "gamble"..Dah la pekak dan bisu, slamber jer dtg drpd jauh, nak walk in jumpa Mr "Chairman"..hish, SELAMBER..Pada aku, bukan itu yg aku nak rungkaikan kat sini, tapi lebih pada layanan org pada 3 org yg dlm erti kata lain "OKU"..Orang Kurang Upaya.. 

Tersentuh aku, bilamana aku dapat tahu, tu pun bila abis lunch aku,aku terima call drpd seorang kawan aku, yg dlm mase yg sama “hubby”nyer dok sedap melantak dgn aku.. Mintak tolong Ejai, tumpangkan diaorng ni.. Mula aku ingat, 2 orang, tapi rupanyer 3 orang bila mana aku sampai di office member aku ni, sambil menghantar balik si hubby nyer. Ni la wat pertama kali aku cuba berinteraksi lama dgn org yg aku lebih suka gelarkan “Orang Istimewa” bukan ape, aku sendiri pun punyer adik yang memegang status OKU ni..bagi aku, takde jurang besar pun,inilah anugerah yg Allah s.w.t dah kurniakan. Setiap insan itu ada keunikannyer.. Begitu jugaklah ketiga orang ni. Ape yg aku diberitahu, dah 2 kali berulang alik drpd Menara PJ Trade Centre ke ofis member aku ni, yang jarak nyer hampir 2km jugaklah..Cuba bayangkan dengan niat dan harapan nak berjumpa dgn Mr”Chaiman”  untuk merekomenkan 2 org rakan nyer di bekerja, terpaksa diaorng ni berulang alik sejauh 2km sebanyak 2 kali =.8km, berjalan kaki, di ketika mentari tengah terik.. Aku tabik spring pada diaornag ni, sebab semangat yang kuat..Cuma aku kesal bila mana aku dapat tahu, ada beberapa orang yg suka aku gelar sebagai”Orang Besar” bersikap agak dingin dengan cara melayan. Tak patut aku rase dibiarkan diaorng ni mcm org yang sesat..janganlah buat mcm diaorng ni langsung x berguna.. Aku terima kasih pada kawan aku, yang menjadi rakan lunch aku arini, turut sama melayan dan bawak 3 orng ni kembali ke Menara.. niat aku dan kwn aku bukan apa, bila salah seorang mengatakan nak jumpa dgn “Bos” ini.. Bila di call dan ditanyer masing2 mcm nak lepas tangan.. So, mcm mana?..Nak tak nak, aku amik kesempatan ni, melayan diaorng ni..datang diaorng sebenarnyer nak mintak kerja. Kebetulan mmg tugas aku dlm hal2 yg macam ni..Tak rugi pun aku nak mintak CV drpd diaorng.. Aku dapat dan bawak 3 org ni makan dan minum.. Pada aku, bagus jugak sebenarnyer diaorng ni, wpun bisu dan pekak..Pandai dalam computer, dan punya Diploma daripada Politek dan juga Inst Kemahiran Mara. A few experience dlm pekerjaan..Cara komunikasi kalo kita tak tahu sekalipun bahasa isyarat, cukup sekadar berinterkasi dgn SMS maupun email..Boleh bace rupanyer diaorng ni.. Hmm.aku mula terpk bagus jugak kalo amik sebagai General Worker..mungkin boleh solve prob aku, di kala aku betul2 perlukan org mcm ni di ofis skrg ni..  Is it?..Pada aku org mcm ni, kalo di ambil kerja, pasti akan kerja sepenuh hati dan disiplin pun tinggi mungkin.. So skrg make me wonder lah.. Few of my colleagues and bosses dah aku jumpa mintak pandangan.. Seems 50-50.. pucuk pangkal, bolehkah?.. Aku ajukan pada pembaca dan tulun aku dalam hal ni..

Bukan atas dasar simpati tapi atas dasar untuk beri peluang pada golongan yg mcm ini.. Ape yang aku lihat dan diceritakan oleh 2 drpd mereka ni, mereka seakan ditindas dan di amik kesempatan atas kekurangan diri diaorng..Pada aku, aku melihat diaorng ni boleh bekerja dan punya kemahiran dan berupaya untuk buat kerja dengan baik dan sempurna.Setiap orang pun kalau diberi peluang dan ruang pasti boleh buat kan..So ape kata anda?..Bolehkan atau tidak boleh?.. jom kita fikirkan sama-sama..

4 comments:

ajiesam said...

first time aku baca dgn penuh minat kesudahannya..n u hv the talent to menjadi penglipurlara bro...hehee...I would agree with you to take them as your GW...but you must draw the line on what type of GW works should do or must not do...coz at the end..the rest of the so called "orang besar" is waiting for new updates to mengumpat kita...take care bro..am always on your side..but am also will hentam you if i felt it otherwise...hikhik..fair enuff rite...

ejai said...

Yup.."fair enuff".. thanx for your opinion..what r we actually?.. 'Orang Sederhana" je la..thats is best to describe who we r rite now..

annuralis said...

org sederhana tp berfikiran lebih kepada kemanusian dan kesedaran diri adalah sifat yg terpuji.Hanya Allah yg tahu keikhlasan n kejujuran kamu wahai En rizal..

ejai said...

ma kasih Ann..:)

Post a Comment