Wednesday, April 28, 2010

E-Filing...Moh Kiter Bayor Cukai......

For the 1st time dalam hidup aku, arini aku pegilah mengishtiharkan cukai pendapatan aku.. Senang banyak la aku, sebelah menyebelah je pun Menara Mustapha Kamal tmpt aku kerja dgn Menara Baru LHDN cawangan PJ ni.. Blok A ke Blok C je pun.  Ditemani 4 rakan office aku antara berempat cuma aku dan sorang je baru nak mula declare amik no pin. Huh, mase utk ni, tinggal 48 jam lg je pun drpd skrg. 30 April deadline. Sejak 3 minggu ni, kawasan di PJ Trade Centre ni mmg happening la.. Mana tak nyer, semua kalut dok nak g bayor tax kan.. Tak terkecuali diri aku ni. Excited sgt nak pertama kali, sampai2 je aku dah blur kejap. La.. EA Form aku leh pulak tertinggal kat ofis.. Nasib dekat je kan.. Tup2.register amik no pin, mula lah aku.. E-Filing la katekan..Kat Hall LHDN tu jugak lah aku buat. Huh, frankly to said, mmg sgt2 mudah.. Selama ni org dok ckp, pening lah, susah lah. Bagi aku tu semua alasan la.. Mmg mudah dan cepat, 15 minit dah settle.. Thanx to mbr aku gak guide jugak la aku. Senang byk aku tmbh lak single je status..Main klik je pun.. Tup2.. selesai.. Opps, berapa ek aku kena.. hahaha Alhamdulillah, tak kena bayor ape2 pun sebalik nye ada lak re-fund utk aku lagi. As spoken to bro Bad, LHDN person kat situ, tak yah amik pun takper refund tu, sebabnyer n,year silap2 tmbh lg..so aku bior je la.. tak hilang pun duit tu kan.. At least wat standby je pun.. Habis sudah lah utk aku.. April ni mmg bulan utk semua org menyetlekan cukai2. Gi la bayor.. ti tak psl2 interest jadi melambung giler.. Ape pun hari ni aku dah berjaya laksankan tanggungjawab aku sebagai warganegara Malaysia untuk at least register utk bayor cukai kalau ada.. Setiap org berbeza, gaji tak same, dan ada pulak yg potong zakat dan bayar lak untuk insurans hayat..semua tu di ambil kira wei.. So beringat lah, beli apepun especialy buku ke Komputer ke simpan lah RESIT pembelian. Semua tu boleh diambil kira untuk elak daripada kita membayor cukai yg byk..

Yang best, hbs settle LHDN, g pulak  la Jualan Sales BATA.. huhuhu.. mengular la ari ni lak..hehhe.. ramai lak staf2 emkay kat situ yg amik peluang sblm kul 5 shopping Kasut BATA.. Sejak2 HQ Office Bata kat sini, kerap pulak deme ni wat sales..Jln2, g minum soya,  sedar2 arini keje kat office langsung lah..hahahaha.. Jom2 layan ping pong lak.. Ari ni Rabu kan, wayang murah kan.. Ape kate jom kita layan.. RM 6 je pun.. Citer aper?.. Moh kiter g layan... Huhuhuhu.. Ciau Cin Cau.. Appreciate and enjoy ur life..

0 comments:

Post a Comment